1. Parterna
Dessa Allmänna Avtalsvillkor gäller mellan IT4U Sweden AB, organisationsnummer 556532-5312, Blå Vägen 210, 923 31 STORUMAN (nedan kallat IT4U) och fysisk eller juridisk person (nedan kallad Kunden) till vilken IT4U tillhandahåller bredbandstjänst(er).
2. Bakgrund
IT4U Sweden AB är ett privatägt bolag beläget i Storuman. IT4U erbjuder företag och privatpersoner bredbandstjänster via egen och hyrd infrastruktur. IT4U har träffat avtal med externa leverantörer för att kunna leverera bredbandstjänster, både lokala tjänster samt Internetaccess.
3. Allmänt
Avtalet mellan IT4U och Kunden om Tjänst består dels av dessa Allmänna Avtalsvillkor, dels av för varje enskild Tjänst, i tillämpliga delar, Särskilda Avtalsvillkor för tjänsten. Tjänsterna och tillhörande Särskilda Avtalsvillkor specificeras i Kundavtalet (nedan kallad Kundavtal).
Avtal om Tjänst tillkommer genom Kundens beställning av Tjänst på av IT4U anvisat sätt. Bekräftelse av avtal sker genom undertecknande av skriftligt Kundavtal undertecknat av båda parter.
IT4U är ensam avtalspart med Kunden och träder sålunda in i AC-Nets och Storumans Kommun ställe. För det fall att villkor helt eller delvis strider eller motsäger vad som stadgas i detta avtal ska avtalsvillkoren i det nu upprättade och undertecknade avtalet gälla först. Kund som är fysisk person skall vara myndig för att få ingå avtal med IT4U.
IT4U förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning och annan information om Kunden före eller under Avtalet, i avsikt att göra kreditprövning av Kunden, och på basis därav inte ingå avtal eller avbryta avtal med Kunden. Vidare skall IT4U äga rätt att neka att träffa avtal med Kund som i tidigare relation med IT4U brutit mot avtal.
Kunden lämnar samtycke att de uppgifter som lämnats till IT4U datorbehandlas.
4. Produkten
IT4U ingår härmed avtal om leverans av Tjänst i enlighet med Kundavtal. Detta får dock endast ske med den utrustning som angivits i Kundavtal och inom ramen för detta avtal, sålunda med beaktande av de särskilda avtal som avser varje enskild tjänst.
En förutsättning för avtal angående Tjänst är att Kunden är ansluten till IT4U:s eller SumNets tekniska system.
Kunden får tillgång till Tjänst genom anslutning enligt anvisning i Kundavtal.
IT4U har rätt att utan föregående underrättelse till Kunden förändra Tjänst under förutsättning att av att ändringen inte väsentligen påverkar innehållet i Tjänsten.
5. Tidpunkt för anslutning
Kunden får tillgång till Tjänst enligt Kundavtal.
6. Avtalstid och uppsägning m.m.
Avtalet träder i kraft den dag det undertecknas av båda parter och skall, om inte annat framgår av IT4U:s vid var tid gällande Särskilda villkor för Tjänst, gälla under ett (1) år, med tre (3) månaders ömsesidig uppsägningstid. Har avtalet inte sagts upp till upphörande förlängs det tillsvidare med tre (3) månaders uppsägningstid.
IT4U har rätt att häva avtalet för det fall Kunden i väsentlig mån bryter mot förpliktelser enligt detta samt hänvisade avtal och inte vidtar rättelse inom tjugo (20) dagar från erhållande av meddelande från uppsägande part, varvid avtalsbrottets art ska anges, eller om Kunden ställer in betalningarna, inleder ackordsförfarande eller företagsrekonstruktion, lämnar in ansökan om konkurs eller på annat sätt kan anses vara på obestånd.
Uppsägning ska vara skriftlig.
7. Överlåtelse och flyttning
Kund som flyttar från en lokal till en annan som är ansluten till SumNet eller IT4U:s tekniska system , får flytta med sin Tjänst, varvid dock IT4U har rätt att debitera Kunden administrationsavgift enligt IT4U:s då gällande prislista samt, i förekommande fall, ny installations- och startavgift. Kunden skall snarast möjligt, dock senast trettio (30) dagar före sådan flyttning, meddela IT4U och lämna erforderlig information för att IT4U skall kunna administrera flyttningen av Kundens Tjänst.
Kund som flyttar från en lokal till en annan, som inte är ansluten till SumNet eller IT4U:s tekniska system, äger mot företeende av bestyrkt kopia dels av uppsägningen av lokalen, dels av kontraktet på den nya lokalen, rätt att säga upp Kundavtalet till upphörande vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre (3) månader från att IT4U mottagit sådan uppsägning av Kundavtalet jämte Kundens uppsägning av lokalen.
Kunden äger inte rätt att överlåta Kundavtalet eller upplåta Kundavtalet i andra hand. Kunden äger heller inte rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Kundavtalet.
Kunden får inte ”frysa” Kundavtalet, d v s inte stänga av det under viss tid.
IT4U får överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Kundavtalet till ett annat företag som, självt eller genom underleverantör, kan förväntas fullgöra IT4U:s åtaganden mot Kunden. IT4U skall informera Kunden om sådan överlåtelse senas en (1) månad i förväg.
8.Avgifter
Kunden åtar sig att betala till IT4U de avgifter som följer av IT4Us vid var tid gällande prislista. IT4U äger ändra dessa avgifter genom att via e-post, telefax, eller brev tillställa Kunden ny prislista minst 2 månader innan de nya avgifterna träder ikraft. Om Kunden ändrat sin utnyttjandegrad och därigenom ändrat kundkategori skall en omförhandling av avgifterna ske, minst 30 dagar innan de träder i kraft.
Engångs- och månadsavgifter faktureras i förskott. Eventuella rörliga avgifter faktureras i efterskott. Om inte annat överenskommits, ska IT4U fakturera Kunden en gång varje månad från den dag då leverans och anslutning skett. Fakturan skall betalas senast tio (10) dagar efter att den avsänts från IT4U om inte annat angetts på fakturan.
Om betalning inte är IT4U tillhanda senast vid den förfallodag som anges på fakturan har IT4U rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen och lagreglerad påminnelse- och inkassoavgift samt andra eventuella lagstadgade avgifter. IT4U har rätt att stänga av Tjänst till dess att full betalning erlagts.
Kundens fakturaadress anges i avtalet. Kunden skall skriftligen meddela IT4U vid ändring av denna.
Alla avgifter anges exklusive mervärdeskatt och andra på debiterade belopp utgående statliga pålagor, skatter och avgifter. Dessa ska betalas av Kunden och aktuellt belopp påförs Kundens faktura.
9. Tillgänglighet, avbrott, felavhjälpning m.m.
Tjänst skall vara tillgänglig dygnet runt alla dagar på året, om inte annat angetts i Särskilda Avtalsvillkor för Tjänst.
IT4U har rätt att, utöver de avbrott och ”servicefönster” som anges av SumNet och AC-Net, göra sex (6) ytterligare avbrott per år för uppgradering och underhåll, om inte annat angetts i Särskilda Avtalsvillkor för Tjänst. Dessa avbrott skall i möjligaste mån läggas under helger och nätter.
IT4U tillhandahåller support på svenska eller engelska, via av IT4U anvisad e-postadress, fax eller telefon. Kunden skall även använda något av dessa sätt för att anmäla eventuella avbrott eller andra fel på Tjänst till IT4U.
Om fel eller avbrott i Tjänst uppstår skall IT4U åtgärda avbrottet inom skälig tid från Kundens felanmälan. IT4U påbörjar normalt felavhjälpning inom 4 timmar från felanmälan.
Har Kunden anmält ett fel och det visar sig att felet finns hos Kunden är denne skyldig att betala ersättning för felsökningen enligt IT4U:s vid var tid gällande prislista.
IT4U tar inget ansvar för fel som ligger utanför IT4U:s kontroll, force majeure (se beskrivning punkt 12).
10. IT4Us rätt till kontroll, tillsyn m.m.
IT4U har rätt, för att säkerställa bredbandstjänstens funktion och säkerhet, att vid varje tidpunkt kontrollera och avlyssna all ”trafik” som sker i bredbandstjänsten. IT4U skall ha fullständig sekretess om varje enskild kunds trafik och deras nät, dock inte mot rättsvårdande myndigheter.
IT4U har även rätt att föra statistik över varje enskild Kunds bandbreddsnyttjande. Varje enskild Kund kommer att ha tillgång till sin egen statistik via, av IT4U anvisad, personlig och skyddad hemsida.
11. Ansvar
Kunden är i förhållande till IT4U i varje sammanhang ensamt ansvarig för den information, som överförs via bredbandstjänsten och för de varor och/eller Tjänster som erbjuds via bredbandstjänsten, samt för att tillämpliga lagar, förordningar, konventioner, myndighets beslut m.m. avseende bl.a. datasäkerhet och export av teknisk data och personuppgifter iakttas då Tjänst används.Krävs enlig lag eller annan författning Datainspektionens eller annan myndighets eller enskilds tillstånd för överföring eller lagring av information eller för att erbjuda viss vara eller tjänst, skall Kunden ha inhämtat sådant tillstånd innan information överförs eller lagras, eller varan eller tjänsten erbjuds.
Kunden får inte använda Tjänst på ett sätt, som kan medföra skada eller annan olägenhet för IT4U eller tredje part.
Tredjepartstrafik via bredbandstjänsten är ej tillåten. Bredbandstjänsterna skall betraktas som en öppna tjänster. För att detta skall vara möjligt är det oundvikligt att vissa etiska krav ställs på Kunderna.
IT4U bedömer som oetiskt när någon
– försöker få tillgång till nätverksresurser utan att ha rätt till det.
– Försöker störa eller avbryta den avsedda användningen av Tjänst.
– Uppenbart slösar med tillgängliga resurser (personal, maskinvara, bandbredd eller programvara)
– Försöker skada eller förstöra den datorbaserade informationen.
– Gör intrång i andra användares privatliv- Försöker förolämpa eller förnedra andra användare
12. Ansvarsbegränsning
IT4U ansvarar inte under några förhållanden för någon del av den utrustning som Kunden ansluter.
IT4U är befriat från ansvar för brott mot Kundavtal som orsakats av force majeure, t ex fel i Kundens utrustning, fel som beror på Kunden eller något förhållande på dennes sida, olyckshändelse, explosion, väpnad konflikt eller liknande tillstånd, upplopp, arbetskonflikt, brand, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, översvämning/läckage, elavbrott, avbrott eller fördröjningar p.g.a. brist eller fel i externt nät, Internet eller infrastruktur som tillhandahålls av underleverantör eller andra liknande händelser som ligger utanför IT4Us kontroll.
IT4U ansvarar inte för Kundens val och användning av Tjänst eller att det resultat som Kunden erhåller vid användningen motsvarar Kundens behov, och har heller inget ansvar för skada eller förlust i anledning av fel eller brist i Tjänst eller i information som lämnas med anledning av Tjänst.
IT4U är inte ersättningsskyldigt för intrång i Kundens eller annans datorresurs, varigenom utomstående bereds tillgång till, förstör eller förvanskar data eller information. Ej heller ansvarar IT4U för förlust av data.
13. Avstängning
IT4U får avbryta Kundens Tjänst om
– Kunden trots påminnelse inte betalat inom angiven tid
– Kunden inte inom angiven tid ställt begärd säkerhet
– Kunden trots tillsägelse inte kopplat ur utrustning som stör Tjänst.
– Kunden trots påpekande inte fullgör sina åtaganden enligt punkt 11.
– Kundens användning av bredbandstjänst(er) strider mot IT4U:s etiska regler.
14. Skada
Kunden ska hålla IT4U skadeslöst för krav riktade från tredje man mot IT4U samt för kostnader, avgifter, skadestånd och andra utgifter som IT4U kan åläggas att utge till tredje man på grund av att Kunden inte uppfyllt sina åtaganden enligt det nu upprättade avtalet eller på grund av händelser angivna under rubrikerna Ansvarsbegränsning. IT4U äger således rätt att rikta alla sådana krav mot Kunden.
Om Kunden handlar i strid mot bestämmelse i detta avtal, har IT4U rätt att begära skadestånd motsvarande den verkliga skadan. Även om skadestånd utges, har IT4U rätt att göra gällande även andra påföljder i anledning av kontraktsbrottet.
Har Tjänst inte kunnat användas på grund av fel hänförligt till IT4U, har Kunden efter anmodan till IT4U rätt till nedsättning av avgiften för Tjänst. Kundens rätt till nedsättning av avgiften räknas från den tidpunkt då Kunden anmält felet till IT4U. Nedsättning av avgift sker om felet varat i minst 24 timmar i följd, om inte annat angetts i Särskilda Avtalsvillkor för Tjänst, med den del av avgiften som motsvarar felets varaktighet.
IT4U ansvarar för sakskador som, som orsakats genom försummelse av IT4U eller av IT4U:s anställda. IT4U skall i inget fall ha någon ersättningsskyldighet avseende indirekta förluster eller förlust i näringsverksamhet. IT4U:s maximala skadeståndsansvar för skada under Kundavtalet är begränsat till en (1) årsavgift för Kundens anslutna Tjänster vid tidpunkten för skadans uppkomst per skadetillfälle. Krav mot IT4U enligt Kundavtal skall skriftligen, i brev, framföras till IT4U inom skälig tid efter det att skadan upptäcks eller borde har upptäckts. Om så inte är sker skall rätten att göra kravet gällande anses förfallen. Skälig tid skall i normalfallet anses vara tre månader.
15. Vad gäller när avtalet upphör
Kunden ska då ”återlämna” den eller de IP-adresser som erhållits och Kunden har således inte någon rätt att använda dessa adresser efter det att avtalet upphört.
Kunden ska vidare återlämna samtliga de föremål som tillhandahållits från IT4U, senast dagen efter det att avtalstiden löpt ut; är denna dag lör- eller söndag eller helgdag ska Produkten återlämnas dagen därpå.
16. Meddelanden
Meddelanden, som rör detta avtal, skall lämnas skriftligen.
Kunden och IT4U förbinder sig att genast skriftligen bekräfta att han tagit emot ett meddelande från motparten genom att kvittera meddelandet på en kopia och genast sända kopian till avsändaren.
Ett meddelande skall anses ha kommit adressaten tillhanda den tidigaste av följande dagar:
a. den dag meddelandet har överlämnats och motparten bekräftat att han tagit emot det,
b. fem dagar efter det att meddelandet avsänts med rekommenderat brev,
c. dagen efter det att meddelandet har sänts till motparten med telefax, varvid dock lör-, sön- och helgdagar skall lämnas oräknade.
Meddelande skall skickas till motpartens vanliga adress. Respektive parts vanliga adress är den adress som angetts i ingressen till detta avtal eller annan adress som adressaten skriftligen underrättat avsändaren om.
17. Ändringar
Ändringar i och tillägg till detta avtal skall för att vara bindande avtalas skriftligen och undertecknas av båda parter.
18. Fullständig reglering
Detta avtal, Kundavtal samt Särskilda avtalsvillkor för Tjänst utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor som avtalet berör. Alla skriftliga eller muntliga åtaganden som kan ha förekommit under förhandlingarna ersätts av innehållet i detta avtal, Kundavtal samt Särskilda avtalsvillkor för Tjänst.
19. Tvist
Tvist i anledning av detta avta skall i första hand lösas med förhandlingar. Om förhandlingslösning ej uppnås kan tvisten prövas av allmänna reklamationsnämnden vars utslag IT4U till den del bolaget så anser rimligt åtar sig att följa. Tvist som inte löses på ovan angivna sätt avgörs av allmän domstol och svensk rätt ska tillämpa